04-9981519 | 051-2707950

ספרות | ספרות מקור

שום גמדים לא יבואו / שרה שילה

מספר קטלוגי: 003200208597

מחיר: 74 ₪     מחיר אובוק: 66.6 ₪


זמן אספקה 7-10 ימים

 

שום גמדים לא יבואו

שרה שילה 

תחילת הכתיבה

בחודש ינואר 2000, הוכרזה כוננות ספיגה בגליל המערבי.

מן הסתם הייתי שוכחת לגמרי את האירוע, אחד מתוך עשרות שהתרחשו בשלושים שנות מגורי בצפון, אלמלא סטיתי ביום ההוא ממנהגי - כינוס בני המשפחה בחדר הביטחון - ופניתי אל חדר העבודה שלי, לכתוב.

"את הכל שכחתי כשהיא נפלה. אחת איומה, שכיבתה את כל החשמל, ועוד אחת מיד אחריה, חזקה ונוראית ממנה פי מליון" היה המשפט הראשון שפרץ ממני באותו היום. לא יכולתי לדעת ברגעים ההם שהמשפט הזה מבשר את תחילתה של כתיבת רומן, כתיבה שתמשך ותארך עד אוגוסט 2005; לא ידעתי מי היא הדוברת, וגם לא מה היו הדברים ששכחה. דבר אחד ידעתי בוודאות, שהלכה והתבססה בגופי הרועד, שאני חווה הזכרות ליל קטיושות במעלות בשנת 82, בפתיחת מלחמת לבנון. יותר מאוחר, כאשר נוכחתי לדעת שזרם המילים ממשיך, והוא חזק ומשמעותי, הבנתי גם שככל הנראה הספר שאכתוב יתרחש בשנים האלו, בעיר פיתוח הסמוכה לגבול. 

 

בשנים שלאחר מכן כתבתי את סיפורה של משפחת דדון. ולמרות שתחילת הכתיבה נגעה באירוע מסוים שעלה בזכרוני, שהופיע כמראה או יותר נכון כמִשמע זעקת עשרות משפחות מצטופפות אל דלת מקלט נעולה בחושך, כאשר קטיושה נופלת ממש בסמוך, הרי שההמשך, רובו ככולו, עלה מן הדמיון. 

"אחרותו של האחר" 

ככל שאני מתבוננת במניע שלי לכתיבה אני מגלה שיש בו מעט מאוד מהדחף לספר את עצמי. עוצמתית ממנו היא התשוקה להבין דרך הכתיבה את מה שאני מכנה "אחרוּתו של האחר".

זיכרון ילדות בהיר מאיר תמונת ילדה ואמה בחנות נעליים. בתוך חמש דקות לכל היותר הייתי בוחרת את הנעליים שאנעל באותו החורף, ומתפנה למה שחשוב באמת. בזמן שהמוכרת ואמי היו לוחצות את קצה הנעל, כדי לבדוק אם היא במידה הנכונה, אני כבר לא הייתי איתן, אני כבר נשאבתי לגמרי למראה ילדה אחרת היושבת על הספסל ולפניה מספר זוגות נעליים. כל זוגות הנעליים שמתוכן התכוונה לבחור היו כאלה שלעולם לא הייתי בוחרת. אני זוכרת את ההתרגשות העזה ברגע הזה ואת השאלה הגדולה, המפעימה (אני כותבת מפעימה, כיוון שאני יכולה לחוש בתוכי גם עכשיו את הלב ההוא, הקטן, הסוער): מה יש בתוך הילדה הזאת שכל כך שונה ממה שיש בי, ואשר גורם לה לבחור בנעליים שלעולם לא הייתי בוחרת?

הרצון הזה, להבין משהו מ"אחרותו של האחר", שלא בעין החיצונית הרגילה והשופטת, (שאולי היתה מסתפקת באמירה: איזה טעם רע יש לה!) כאילו תמיד אהיה נידונה לראות את האחר באופו יחסי אלי, מלווה אותי כל חיי. להכיר מבפנים אופן חשיבה אחר, סולם שונה לגמרי של חושים, תפיסה רגשית בעלת גוונים שונים משלי, היו ועדיין סיבות טובות מאוד לכתיבת דמות בדויה.

 במשך שנות הכתיבה הקדשתי לכל אחת מהדמויות יותר מחצי שנה בה התרכזתי בעיקר בה. 

היה לי חוזה מאוד קשוח עם הדמויות שלי, בו היה מצוין במפורש שאסור לי להעביר שום מידע לדמות אחרת. וכך, לאט לאט נוצרה משפחה שכל אחד מחבריה חווה את עולמו באופן נבדל, ומנחש את האחרים באופן חלקי ומיוחד לו.

 ואכן, הרגעים המרגשים ביותר עבורי בכתיבה היו רגעי ההתגלות של דברים שלא הייתי יכולה לנחש ולהבין בעין חיצונית. כך למשל, רק דרך הכתיבה יכולה הייתי לקבל בהבנה את מעשיה של סימונה, אם המשפחה, הזדהיתי לגמרי עם ההסברים שהיא נותנת על בחירותיה בחיים, גם כאשר אלה מביאות אותה לשכב בלֵיל-קטיושות במגרש הכדורגל של העיירה.    

דבר דומה קרה לי כאשר הרגשתי שאני מצליחה לפרק קצת את המצוקה לגווניה השונים.

דווקא בתקופה שבה יש צמצום של תיאור המצוקה הכלכלית-חברתית, עד כדי פלקט על כל מסך הטלויזיה הנותן רק מספר גדול ומכליל (של מספר האנשים החיים מתחת לקו העוני, לדוגמא, או של הרעבים או של המובטלים), שמחתי לגלות עד כמה פרטי ואנושי הוא מקור נביעת המצוקה.

קובי דדון, בן התשע עשרה, הויזואלי ובעל החושים האסטתיים (אפילו הדיבור שלו "ראייתי"), הוא זה שיסבול יותר מהאחרים שהמראה החיצוני של הבית ושל העיירה כמו גם ממראהו של אבא בבגדים המשומנים של מוכר הפלאפל. לעומתו, אחותו אתי, בת השבע עשרה, שכמעט אינה רואה את החוץ, כואבת כל עיוות של האמת, כל מצב של עֵדריות. בתחושתה, המצוקה האמיתית במקלט אינה האיום החיצוני,ואפילו לא הצפיפות והמחנק, אלא המהירות שבה האנשים נצמדים זה לזה, מאבדים את יחודם והופכים להיות מה שהיא מדמה כמפלצת-הפחד.

 כאשר יצא הספר לאור, שמחתי לגלות שכך הוא נקרא גם מחוץ לי: התגובות המגיעות אלי, המתארות את נקודות ההזדהות של אנשים שונים, נבדלות זו מזו באופן שכמעט קשה להאמין שמדובר באותו ספר עצמו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ניתן לרכוש את הספר שום גמדים לא יבואו ישירות באתר באמצעות הוספתו אל סל הקניות - הקניה באתר מאובטחת ובטוחה. לחילופין ניתן להתקשר אל החנות ולבצע רכישה טלפונית.



ספרים נוספים מאת שרה שילה:

Blacknet.co.il  בניית אתרים